تبلیغات
به سوی ظهور - چهل حدیث خلوت باخالق
 
 
 
چهل حدیث خلوت باخالق

1- پیامبر صلى الله علیه وآله :
ما عَمِلَ ابْنُ آدَمَ شَیْئاً اَفْضَلَ مِنَ الصَّلاةِ وَ صَلاحِ ذاتِ الْبَیْنِ وَ خُلْقٍ حَسَنٍ ؛(1)

انسان هیچ كارى بهتر از نماز، اصلاح میان مردم و خوش اخلاقى نكرده است.

2- پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَلدُّعاءُ مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ، وَ الْوُضوءُ مِفْتاحُ الصَّلاةِ، وَ الصَّلاةُ مِفْتاحُ الْجَنَّةِ؛(2)

دعا كلید رحمت، وضو كلید نماز و نماز كلید بهشت است.

3-پیامبر صلى الله علیه وآله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا و اَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ اَقْرَوُا الضَّیْفَ، فَاِنْ لَمْ یَفْعَلُوا ابتُلُوا بِالسِّنینَ وَ الْجَدْبِ؛(3)

امتم همواره در خیر و خوبى‏اند تا وقتى كه یكدیگر را دوست بدارند، نماز برپا دارند، زكات بدهند و میهمان را گرامى بدارند، پس اگر چنین نكنند به قحطى و خشكسالى گرفتار مى‏شوند.

4-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَى اللَّهِ الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّ الْوالِدَیْنِ، ثُمَّ الْجَهادُ فى سَبیلِ اللَّهِ؛(4)

دوست داشتنى‏ترین كارها نزد خداوند: نماز اول وقت، سپس نیكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست.

5-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اِسْتَوُوا تَسْتَوِ قُلوبُكُمْ وَ تَماسّوا تَراحَموا؛(5)

[در نماز جماعت‏] صف‏ها را هماهنگ و منظم نمایید تا دل‏هایتان هماهنگ شود و به یكدیگر (شانه به شانه) متصل گردید تا با هم مهربان شوید.

6-پیامبر صلى الله علیه وآله :
صَلاةُ الْجَماعَةِ اَفْضَلُ مِنْ صَلاةِ الْفَرْدِ بِخَمْسٍ وَ عِشْریْنَ دَرَجَةً؛(6)

فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فُرادا است.
 

                <<بقیه حدیث در ادامه مطلب>>

7-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوانُ اللَّهِ وَ وَسَطُ الْوَقْتِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ آخِرُ الْوَقْتِ عَفْوُ اللَّهِ؛(7)

[نماز] اول وقت مایه خشنودى خداوند، میان وقت دربردارنده رحمت خداوند و پایان وقت، موجب عفو خداوند است.

8-پیامبر صلى الله علیه وآله :
الرَّكْعَتانِ فى جَوْفِ اللَّیْلِ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها؛(8)

دو ركعت نماز در دل شب، نزد خدا از دنیا و آنچه در آن است، محبوب‏تر است.

9-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَلصّلَواتُ الْخَمْسُ وَ الْجُمُعَةُ اِلَى الجُمُعَةِ كَفّاراتٌ لِما بَیْنَهُنَّ ما لَمْ تَغْشَ الكَبائِرُ؛(9)
نمازهاى پنجگانه و نماز جمعه تا نماز جمعه بعد، كفاره گناهان میان آنهاست، تا وقتى كه گناهان كبیره‏اى در میان نیاید.

10-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَیُّهَا النَّاسُ، اِنَّ الْمُصَلّى اِذا صَلّى‏ فَاِنَّهُ یُناجى رَبَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى‏، فَلْیَعْلَمْ بِما یُناجیهِ؛(10)

اى مردم! نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بلند مرتبه‏اش مناجات مى‏كند، پس باید بداند چه مى‏گوید.

11-پیامبر صلى الله علیه وآله :
رَكْعَتَیْنِ بِسِواكٍ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ سَبْعینَ رَكْعَةً بِغَیْرِ سِواكٍ؛(11)

دو ركعت نماز با مسواك، نزد خداوند عزوجل محبوب‏تر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك است.

12-امام على علیه السلام :
اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّیطانِ؛(12)

نماز، دژ محكم خداوند مهربان و وسیله راندن شیطان است.

13-امام على علیه السلام :
لَوْ یَعْلَمُ الْمُصَلّى ما یَغْشاهُ مِنَ الرَّحْمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛(13)

اگر نماز گزار مى‏دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نمى‏داشت.
 

14-امام على علیه السلام :
اُنْظُرْ فیما تُصَلّى وَ عَلى‏ ما تُصَلّى، اِنْ لَمْ یَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلا قَبولَ؛(14)

بنگرید در چه [لباسى‏] و بر چه [چیزى‏] نماز مى‏گزارى، كه اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد شد

15-امام باقر علیه السلام :
ذِكْرُ اللَّهِ لِاَهْلِ الصَّلاةِ اَكْبَرُ مِنْ ذِكْرِهِمْ ایّاهُ؛ اَلا تَرى‏ اَنَّهُ یَقولُ: اُذْكُرونى اَذْكُرْكُمْ؟؛(15)

یاد خدا از نمازگزاران، بالاتر از یاد آنان از خداوند است، مگر نمى‏بینى كه خداوند مى‏فرماید: «مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم»؟

16-امام صادق علیه السلام :
صَلاةُ مُتَطَیِّبٍ اَفْضَلُ مِنْ سَبعینَ صَلاةً بِغَیْرِ طیبٍ؛(16)

یك نماز با بوى خوش (عطر) بهتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است.

17-امام صادق علیه السلام :
صَلاةُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّیْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛(17)

نماز شب، انسان را خوش سیما، خوش اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زیاد، بدهى را پرداخت مى‏نماید، غم و اندوه را از بین مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند

18-امام صادق علیه السلام :
مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلاةً واحِدَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ؛(18)

خداوند از هر كس یك نماز و یا یك كار نیك قبول كند، عذابش نمى‏نماید.

19-امام صادق علیه السلام :
اَحَبُّ الْعِبادِ اِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ صَدوقٌ فى حَدیثِهِ مُحافِظٌ عَلى‏ صَلاتِهِ؛(19)

محبوب‏ترین بنده نزد خداى عزوجل كسى است كه راستگو و مراقب نمازش باشد.

20-امام رضا علیه السلام :
اِنَّما جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لاَِنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عامٌّ فَاَرادَ اَنْ یَكونَ لِلْاَمیرِ سَبَبٌ اِلى‏ مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغیبِهِمْ فِى الطّاعَةِ وَ تَرْهیبِهِمْ مِنَ الْمَعْصیَةِ وَ تَوْقیفِهِمْ عَلى‏ ما اَرادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دینِهِمْ وَ دُنْیاهُمْ وَ یُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْآفاقِ وَ مِنَ الْاَهوالِ الَّتى لَهُمْ فیها الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ؛(20)

امام رضا علیه السلام :
فلسفه خطبه نماز جمعه این است كه: چون جمعه، روز حضور عامه مردم است، حاكم وسیله‏اى براى پند و اندرز آنان داشته باشد و مردم را به طاعت تشویق كند و از معصیت بر حذر دارد و از تصمیم خود درباره مصالح دین و دنیایشان آگاه سازد و از آنچه از گوشه و كنار مى‏رسد و حوادثى كه در آنها براى مردم سود و زیانى هست خبردار كند.


21-امام صادق علیه السلام :
اِذا قامَ الْعَبْدُ فِى الصَّلاةِ مَخَفَّفَ صَلاتَهُ قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ لِمَلائِكَتِهِ: اَما تَرَوْنَ اِلى‏ عَبْدى كَانَّهُ یَرى‏ اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِیَدِ غَیْرى! اَما یَعْلَمُ اَنَّ قَضاءَ حَوائِجِهِ بِیَدى؟(21)

امام صادق علیه السلام :
هرگاه بنده‏اى به نماز بایستد و آن را سبك به جا آورد، خداوند به فرشتگانش مى‏گوید: به بنده‏ام نمى‏نگرید؟ گویا برآوردن حاجت‏هایش را به دست كسى جز من مى‏داند؟ آیا او نمى‏داند تأمین نیازهایش به دست من است؟

 22- امام على علیه السلام :
رَكْعَتانِ مِنْ عالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعینَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِلٍ؛(22)

دو ركعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد ركعت نماز نادان است.

23-پیامبر صلى الله علیه وآله :
لَیْسَ یَنْبَغى اَنْ یَكونَ فِى الْبَیْتِ شَىْ‏ءٌ یَشْغَلُ المُصَلِّىَ؛(23)

شایسته نیست در اطاق چیزى باشد، كه نمازگزار را مشغول سازد.

24-امام رضا علیه السلام :
اِنَّما جُعِلَتِ الْجَماعَةُ لِئَلّا یَكونَ الاِْخْلاصُ وَ التَّوْحیدُ وَ الْاِسْلامُ وَ الْعِبادَةُ لِلَّه اِلّا ظاهِراً مَكْشوفاً مَشْهوراً؛(24)

علت تشریع نماز جماعت آن است كه اخلاص، یكتاپرستى، تسلیم حق بودن و بندگى براى خداوند، آشكار و بى‏پرده و نمایان باشد.
 

25-امام على علیه السلام :
لا یَقُومَنَّ اَحَدُكُمْ فِى الصَّلاةِ مُتَكاسِلاً وَ لا ناعِساً وَ لا یُفَكِّرَنَّ فى نَفْسِهِ فَاِنَّهُ بَینَ یَدَىْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ اِنَّما لِلْعَبْدِ مِنْ صَلاتِهِ ما اَقْبَلَ عَلَیْهِ مِنْها بِقَلْبِهِ؛(25)

هیچ كس از شما كسل و خواب‏آلود به نماز نایستد و به خود نیندیشد؛ زیرا كه نمازگزار در پیشگاه پروردگار خویش است. و براى بنده از نمازش تنها آنچه با دلش به آن توجه داشته، مى‏ماند.

26-امام صادق علیه السلام :
اِذا قُمْتَ فِى الصَّلاةِ فَاعْلَمْ اَنَّكَ بَیْنَ یَدَىِ اللَّهِ، فَاِنْ كُنْتَ لا تَراهُ فَاعْلَم اَنَّهُ یَراكَ فَأَقْبِلْ قِبَلَ صَلاتِكَ ... ؛(26)

هنگامى كه به نماز ایستادى بدان كه در پیشگاه خداوند هستى و اگر او را نمى‏بینى، او تو را مى‏بیند. پس به نمازت توجه كن... .

27-امام صادق علیه السلام :
مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ؛(27)

كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتى‏ها و ناپاكى‏ها دور كرده است یا خیر؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است.

28-پیامبر صلى الله علیه وآله :
لَو كانَ عَلى‏ بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ أكانَ یَبْقى‏ فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْ‏ءٌ؟ قُلنا: لا. قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ كَفَّرَتْ ما بَینَهُما مِنَ الذُّنوبِ؛(28)

پیامبر صلى الله علیه وآله :
اگر بر درِ خانه یكى از شما جویى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى‏شست، آیا در بدن وى چركى باقى مى‏ماند؟ گفتیم: نه. فرمودند: پس براستى نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان میان دو نماز را پاك مى‏كند.

29-پیامبر صلى الله علیه وآله :
رَكْعَتانِ مِنْ رَجُلٍ وَرِعٍ اَفْضَلُ مِنْ اَلْفِ رَكْعَةٍ مِنْ مُخَلِّطٍ؛(29)
دو ركعت نماز انسان با تقوا، بهتر از هزار ركعت نماز لاابالى است.

30-امام صادق علیه السلام :
یُعْرَفُ مَنْ یَصِفُ الحَقَّ بِثَلاثِ خِصالٍ: یُنْظَرُ اِلى‏ اَصْحابِهِ مَنْ هُمْ؟ وَ اِلى‏ صَلاتِهِ كَیْفَ هىَ؟ وَ فى اَىِّ وَقْتٍ یُصَلّیها؛(30)
كسى كه از حق دَم مى‏زند با سه ویژگى شناخته مى‏شود: دوستانش دیده شوند كه چه كسانى هستند؟ نمازش چگونه است؟ و در چه وقت آن را مى‏خواند؟

31-پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَنِ اغْتابَ مُسْلِماً اَو مُسْلِمَةً لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ تَعالى‏ صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ اَرْبَعینَ یَوْماً وَ لَیْلَةً اِلّا اَنْ یَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛(31)
خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غیبت كننده مرد و زن مسلمان را نمى‏پذیرد، مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد.

32-امام على علیه السلام :
لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّكُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْ‏ءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا؛(32)
هیچ عملى نزد خداوند، محبوب‏تر از نماز نیست، پس هیچ كار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد.

33-پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ اِبْراهیمَ خَلیلاً اِلّا لِاِطْعامِهِ الطَّعامَ وَ صَلاتِهِ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نیامٌ؛(33)
خداوند متعال، حضرت ابراهیم را جز به خاطر غذا دادن (به مردم) و نماز شب خواندنش هنگامى كه مردم در خواب بودند، خلیل و دوست خود انتخاب نكرد.

34-پیامبر صلى الله علیه وآله :
مَنْ تَرَكَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ كَفَرَ جِهاراً؛(34)
هر كس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزیده است.

35-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اِذا قامَ الْعَبْدُ اِلى‏ صَلاتِهِ وَ كانَ هَواهُ وَقَلْبُهُ اِلَى اللَّهِ انْصَرَفَ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ؛(35)
هرگاه بنده به نماز بایستد و گرایش و دلش به سوى خدا باشد، از نماز فارغ مى‏شود همانند روزى كه از مادر زاده شد.

36-پیامبر صلى الله علیه وآله :
اَلصَّلاةُ تُسَوِّدُ وَجْهَ الشَّیْطانِ؛(36)
نماز چهره شیطان را سیاه مى‏كند.

37-پیامبر صلى الله علیه وآله :
لا یَزالُ الْعَبْدُ فى صَلاةٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلاةَ؛(37)
انسان تا وقتى كه منتظر نماز است، در حال نماز است.

38-امام صادق علیه السلام :
ما عالَجَ النّاسُ شَیْئاً اَشَدَّ مِنَ التَّعْقیبِ؛(38)
مردم به چیزى بهتر از تعقیبات نماز (ذكر و دعا) نپرداخته‏اند.

39-امام صادق علیه السلام :
تَسْبیحُ فاطِمَةَعلیها السلام فى كُلِّ یَوْمٍ فى دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَىَّ مِنْ صَلاةِ اَلْفِ رَكْعَةٍ فى كُلِّ یَوْمٍ؛(39)
تسبیحات فاطمه زهراعلیها السلام در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است.

40-امام صادق علیه السلام :
سَجْدَةُ الشُّكْرِ واجِبَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَكَ وَ تُرْضى بِها رَبَّكَ وَ تُعْجِبُ الْمَلائِكَةَ مِنْكَ ... ؛(40)
سجده شكر بر هر مسلمانى واجب است، با آن نمازت را كامل مى‏كنى، پروردگارت را خشنود مى‏سازى و فرشتگان را از خود به شگفتى مى‏آورى... .


پاورقی ها :
1) نهج الفصاحه، ح 2651 .
2) نهج الفصاحه، ح 1588 .
3) امالى طوسى، ص 647، ح 1340.
4) نهج الفصاحه، ح 70.
5) كنزالعمال، ح 20575 .
6) خصال، ص 521 ، ح 9 .
7) سنن الدار قطنى، ج 1، ص 259.
8) بحارالأنوار، ج 87 ، ص 148، ح 23 .
9) سنن التّرمذى، ج 1، ص 138، ح 214.
10) مسند احمد، ج 2، ص 129 .
11) خصال، ص 481، ح 52 .
12) غررالحكم، ح 2213 .
13) غررالحكم، ح 7592 .
14) تحف العقول، ص 174 .
15) بحارالأنوار، ج 82 ، ص 199 .
16) كافى، ج 6، ص 511 ، ح 7.
17) ثواب الأعمال، ص 42 .
18) كافى، ج 3، ص 266، ح 11.
19) امالى صدوق، ص 371، ح 467 .
20) وسائل الشیعة، ج 5، ص 39، ح 6 .
21) كافى، ج 3، ص 269، ح 10.
22) اختصاص، ص 245.
23) سنن ابى داود، ج 1، ص 451، ح 2030 .
24) وسائل الشیعة، ج 5، ص 372، ح 9 .
25) الخصال، ص 613، ح 10.
26) تهذیب الأحكام، ج 2، ص 325، ح 1332.
27) بحار الأنوار، ج 82 ، ص 198.
28) تهذیب الأحكام، ج 2، ص 237، ح 938.
29) نهج الفصاحه، ح 1672 .
30) محاسن، ج 1، ص 254، ح 281 .
31) جامع الأخبار، ص 412، ح 1141 .
32) خصال، ص 621، ح 10.
33) علل الشرایع، ج 1، ص 35، ح 4 .
34) المعجم الاوسط، ج 3، ص 343.
35) جامع السعادات، ج 3، ص 275.
36) نهج الفصاحه، ح 1877.
37) نهج الفصاحه، ح‏2538.
38) تهذیب الأحكام، ج 2، ص 104، ح 393.
39) كافى، ج 3، ص 343، ح 15.
40) تهذیب الأحكام، ج 2، ص 110، ح 415 .



[ ]
ن : محمد روحانی
ت : چهارشنبه 25 مرداد 1391
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.
 
 

کد مداحی و آهنگ مذهبی