تبلیغات
به سوی ظهور - درباره ی امام عصر
 
 
 
درباره ی امام عصر

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العلمین و توکّلت علی الله

 

امام زمان(عج) نیاز به نصرت دارد ، نیاز به یاور دارد.

امام‏زمان(عج) جشن تولّد نمی‏خواهد، امام زمان(عج) یاور می‏خواهد

 


مقدمه

در یکی از مجالس سوگواری امام حسین (ع) نشسته بودم و به مرثیه خوانی مداح گوش می دادم ، ذکر مصیبت اهل بیت(ع)  روحم را صیقل می داد ولی با خودم می گفتم : صیقلی که برای یک زمان کوتاه باشد و بعد از چند ساعت فراموش شود جوابگوی نیاز روحی من نیست پس چه چیز باعث می شود تا ما همیشه به یاد اهل بیت باشیم واز وجود این بزرگواران بهره مند شویم .

با خودم گفتم آیا اهل بیت به گریه وزاری ما نیاز دارند ؟

آیا این بزرگواران که خود باب الله هستند نمی توانستند ازحق خود دفاع کنند ؟ آیا با سوگواری ما حقّ اهل بیت گرفته خواهد شد ؟ اصلاً « حقّ »  اهل بیت چیست ؟ این بزرگواران برای چه به عمق آمدند ؟ مأموریت ایشان در زمین چیست ؟

این سؤالات دریچه ای تازه به سوی شناخت اهل بیت برایم باز کرد . می خواستم بیشتر ایشان را بشناسم ، آیا نشنیده اید که درحدیثی نقل شده است که « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتتا جاهلیا » کسی که بمیرد و به امام زمان خودش معرفت نداشته باشد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. سپس به سراغ امام شناسی رفتم تا ایشان را بهتر بشناسم و بفهمم که چه مأموریتی دارند تا من هم حداقل بعنوان یک محب ، آنها را نصرت نمایم .


<<بقیه در ادامه مطلب...>>


1 - مأموریت امام (ع) چیست ؟  

ایشان برای تشکیل دولت خداوند که با برپایی ظهور تحقق می یابد تلاش می کنند . 1 در «زبور» که تحت عنوان (مزامیر) در لابلای (عهد عتیق) آمده، نویدهایی درباره ی ظهور مهدی (عج) داده شده است و می توان گفت، در هر بخش از «زبور» اشاره ای به ظهور آن حضرت و نویدی از پیروی صالحان بر شرّیران و تشکیل حکومت  و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و آئین مستقیم وجود دارد.

نوید های حضرت مهدی (عج) در زبور فراوان است و در بیش از 35 بخش از مزامیر 150 گانه نوید ظهور آن حضرت موجود است. («آخرین امید»، ص 193)

 

1 – الف - آیا اهل بیت(ع)  خود به تنهایی نمی توانند مأموریت خود را انجام دهند ؟

با سیر ی در قرآن به وضوح می بینید که خداوند همه چیز را به خود نسبت می دهد نه به کسی در کنار خود !  خداوند در امورش بسیار غیور برخورد می کند ، لذا خلیفه ی خداوند نیز ( امام زمان(عج) : خلیفة الله فی الارضه )  که مجرای خدایی خداوند هستند ، ظهور را به تنهایی و بصورت شجره ای اِعمال می كنند و به لحاظ غیور بودنشان به احدی اجازه كوچكترین دخالت در ماجرای ظهور را نمی دهند.

امام (ع) می توانند خودشان انجام بدهند ، اما می خواهند من وشما ی شیعه هم رشد کنیم . همانطور که رسول الله (ص) می توانستند تمام قرآن را به بهترین نحو در عمق بیاورند و جاری بفرمایند ،اما می خواهند جبرئیل امین راهم رشد بدهند . می فرمایند : جبرئیل ! شما از محدوده برزخ پایین بیاور .

مثل شما می توانی بروی از درون آشپزخانه قند برداری برای چا یی تان بیاوری ،اما به فرزند خردسال تان می گویید که تو برو برای من قند بیاور . نه اینکه شما نمی توانید ، شما می توانید این کار را کنید ، می خواهید او رشد کند ، کاری یاد بگیرد ،مسئولیت پذیر باشد ،به خا طر اینکه به شما دارد خدمت می کند خداوند ثوابی یرایش قرار بدهد ،مرحمتی برایش قرار بدهد .

 

2 – جشن ها و مرا سم ها به چه میزان امام(ع)  را نصرت می کند ؟

بارها خوانده ایم و شنیده ایم که حضرت مهدی زمانی ظهور خواهد کرد که دنیا آکنده از ظلم و ستم است. آیا کسانی که معتقد به حق هستند و چشم به راه ظهور مهدی موعودند، نباید پیش از ظهورش،  مقدّمات حکومت او را فراهم سازند؟

در قرآن کریم، در رابطه با یارانِ نمونه ی حضرت مهدی (عج) آیه ای بسیار امید بخش و سازنده وجود دارد. در سوره ی مائده آیه ی 54 خداوند به طور مستقیم، مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید:

«ای مؤمنان هر کس از شما مرتّد شده و از اسلام بیرون رفت، خداوند در آینده جمعیّتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند:

1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند. [ برای اینکه خدا ما را دوست بدارد باید از اهل بیت تبعیت کرد « (31)   آل عمران: قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ   بگو: ( ای محمد (ص) «اگر خدا را دوست می‏دارید، از من تبعیت کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.» ]

2- در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند.

3- در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند.2

4- به طور پی گیر در راه خدا جهاد و تلاش می کنند.

5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند. این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.»

احادیث ذیل این آیه در مورد یاوران حضرت قائم (عج) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت امام (عج) در کلّ جهان تلاش می کنند. («مجمع البیان»، ج 3، ص 208)

       آیا تا به حال با برگزاری جشنها و مراسم ها که چندین سال است برگزار می شود و هرسال پررنگ تر می گردد ، حکومت اهل بیت برپا شده است ؟ شا ید بگویید که این حکومت را خداوند برپا می کند ! پس آیه 54 مائده چه می شود ؟ واژه « صا لحان » ، «یاوران قائم » و ... چه می شود ؟!

البته من مخالف این گو نه مراسم ها نیستم ، ولی خودتان قضاوت نمایید تا چه اندازه محصول این مراسم ها برای برپایی حکومت حقّه مثمره ثمر بوده است ؟

 وقت مردم  دارد با مجالس سینه زنی قاعدانه و جشن تولّد‏های قاعدانه تلف میشود . این نوع مجالس قاعدانه است. اینها مردم را زمینه ساز بار نمیآورد، اگر ما مردم را بسوی ظهور حركت بدهیم و آنها را كاروانی كنیم تا حركت بكنیم و در خلال حركت اشكی بریزیم بر مصائب اهلبیت(ع) ، یا در خلال حركت شاد بشویم به شادی اهل بیت(ع) ، این قیمت دارد. نه اینكه بنشینیم و عزاداری كنیم، نه اینكه بنشینیم و دست بزنیم. چند روز دیگر 13 رجب است چند روز بعد مبعث است چند روز بعد سوم شعبان و چهارم و پنجم شعبان و سپس نیمه شعبان ، جفا نكنیم  بر این مردم ، بس است دیگر، یك عمر جفا كردیم بس است. اگر این جوانها بسوی ظهور حركت داده نشوند حیف می شوند وقت مردم را با این گونه مجالس تلف نكنیم ؟ چرا مردم را مسلح به ارزشهای كاروان حسینی نکنیم؟ چرا سعی نکنیم مردم را حسینی كنیم؟ وصف ما از عاشورا، مانند وصف پیرزنهای قوّال است، مانند وصف پیرزنهای نقّال است كه می نشینند و با توجه به عواطف پیرزنانه عاشورا را توصیف می‌كنند، رفتاری كه ما داریم و جامعه را هم به آن سو میكشانیم رفتار پیرمردهای كوفه است در عصر عاشورا كه بالای تلی ایستاده بودند و صحنه عاشورا را، صحنه تكه تكه شدن یاران را میدیدند و صرفاً گریه می‌كردند اگر اعتقاد داریم كه كُلُّ یَومٍ عاشوراء وَ كُلُّ اَرضٍ كَربَلاء بلند شو یم حركت كنیم و دیگران را حركت بدهیم؛دیگر زمان قاجار نیست كه ما مجالس بزرگ بگیریم و فقط بخواهیم نقّالی كنیم قوّالی كنیم و پیرزنانه یا پیرمردانه به عاشورا نگاه كنیم البته منظورمان، مانند آن پیرمردان زبون كوفی است نه هر پیرمردی، اهانت به همة پیرمردها و پیرزنها نكنم، پیرمردهای كاروان حسینی مانند حبیب بن مظاهر رفتار می‌كنند توی میدان هستند حسینی رفتار می‏كنند سرباز حریم اهل بیت هستند نه اینكه وقت مردم را بخواهند تلف كنند.

پس ما نیز بیاییم همچون یاوران امام حسین (ع) برای برپایی حکومت امام زمانمان(عج)، حسینی حرکت کنیم . پس بیاییم برای ظهور مولایمان « قائمانه »برخیزیم نه « قاعدانه ».

 

  3- با انبیا نیز برای نصرت اهل بیت میثاق بسته شد 3

همانطور که خداوند از انبیاء میثاق گرفتند تا اهل بیت (ع) را نصرت نمایند و از آنجا که انبیاء هدایت کنندگان مردم در زمین هم بودند،پس چگونه ما می توانیم نسبت به این موضوع مهم ، غافل باشیم و با میثاقی هم که خود با اهل بیت بستیم 4 ، ایشان را نصرت ننماییم ؟ آیا عهد خود را فراموش کرده ایم ؟ مگر نه این است که خداوند می فرمایند أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً (34) الإسراء  5

 

 

    4 - ما چگونه می توانیم امام (ع) را نصرت نماییم ؟

از روزگاران قدیم که سخن از مهدی (عج) به میان آمده، و در احادیثی که در این زمینه از رسول خدا (ص) و ائمّه ی معصوم ( ع) رسیده است، از «رایات سود خراسان» گفتگو شده است. (یعنی پرچم های سیاه که از سوی خراسان (ایران) می آید و مردمی که با آن پرچم ها حرکت می کنند)

طبق روایات آنان در شمار یاران مهدی (عج) قرار می گیرند، و او را یاری می کنند، تا حکومت امامشان را برپا کنند.

در روایتی دیگر آمده: «هر گاه دیدید که رایات سود (پرچمهای سیاه) از سوی خراسان (ایران) آمدند، خود را به آن پرچم ها برسانید، اگر چه خویشتن را به روی برف بکشید، زیرا، مهدی خلیفة الله، در میان آنان است». («عقدالدرر»، ص 125)

پس بهتر است که هر چه زودتر :

1 - با ماجرای ظهور آشنا شویم ، امّا چگونه ؟ چه کسی می تواند به درستی ما را با اینـکه « چه واقع خواهد شد » آگاه کند ؟ آیا کسی بهتر از صحنه پرداز ماجرا وجود دارد ؟ آیا برپا کننده ی ماجرا ( امام زمان (عج)  ) بهترین نیست ؟

2 -  در حال و هوای ظهور قرار گیریم و چنان رفتار کنیم که گویی داریم در زمان ظهور زندگی می‌کنیم . امّا چه کسی می داند حال و هوای ظهور چگونه است ؟ رفتار زمان ظهور چگونه رفتاری است ؟ از چه کسی این رفتار ها را بیا موزیم ؟

3 -  مردم را با ماجرای ظهور آشنا کنیم . امّا چگونه ؟ ما که هنوز خودمان اندر خم یک کوچه ایم ، چگونه دست خانواده مان ، دوستانمان ، مردم  و جامعه مان را بگیریم و به سوی ظهور حرکت دهیم ؟

4 - مردم را به سمت ظهور حرکت دهیم  . چه کسی بهتر از امام (ع ) سمت و سوی ظهور حرکت کردن را می داند ؟ ! آیا با روشی که تا به حال بزرگان و دیگران از « خود » ارائه دادند می توانیم  در این مسیر حرکت کنیم ؟ آیا خود این بزرگان توانستد ؟ چه کنیم مولا جان ؟!

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مآخذ

 

1– الف )عن زرارة عن أبی عبد الله ع فی قول الله  «وَ تِلْكَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ قالما زال مذ خلق الله آدم دوله لله و دوله لإبلیس،  فأین دوله الله أما هو إلا قائم واحد

امام صادق(ع)   درباره آیه  (تِلْكَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ،  و آن ایام را در بین مردم می گردا نیم) فرمودند:  از وقت خلقت عالم تا این زمان دولتی برای خدا و دولتی برای ابلیس است.  پس كو دولت خدا؟  بدانید دولت خدا تنها در زمان قائم (عج)  است. /  تفسیرعیاشی ج 1 ص199 / بحارالأنوار ج51  ص54  

ب ) أبی سعید الخدری‏ال رسول الله ص المهدی یملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما یملك سبع سنین.

حضرت رسول (ص) فرمودند: مهدی (عج) زمین را از قسط و عدل پر می‏كند همچنانكه از ظلم و جور پر شده است و هفت سال حكومت می‏كند./ بحار الأنوار ج3 ص368 

ج)  مهدی صاحب الزّمان (عج) پیش از قیامت می آید و تا او نیاید و حکومت عدل را در جهان برپای ندارد، عمر جهان به سر نمی رسد، و قیامت برپا نمی گردد. («خورشید مغرب»، ص 269)

د) در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده، از جمله اینکه: این آیه در مورد یاوران حضرت قائم (عج) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت عدل امام (عج) و بر قراری عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند. («مجمع البیان»، ج 3، ص 208)

 

ه ) «حارث بن حراث» از قیام کنندگان قبل از قیام حضرت قائم (عج) است. امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرماید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود:

«مردی از ماوراء النّهر قیام خواهد کرد که به او «حارث بن حارث» گفته می شود، فرمانده سپاه و پیشرو لشکریان او مردی است که به وی «منصور» می گویند. و حکومت و سلطنت را برای آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم آماده و مهیّا می کند و یا قدرت و سلطه ای برای ایشان فراهم می سازد هم چنانکه قریش برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم زمینه ی حکومت او را فراهم نمودند. بر هر فرد مسلمان مؤمن واجب است وی را یاری دهد». («عقد الدُرر»، ص 130)

 

***

2 - د) در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده، از جمله اینکه: این آیه در مورد یاوران حضرت قائم (عج) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت عدل امام (عج) و بر قراری عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند. («مجمع البیان»، ج 3، ص 208)

***

3الف ) فقال الصادق (ع) كان المیثاق مأخوذا علیهم لله بالربوبیة و لرسوله بالنبوة و لأمیر المؤمنین و الأئمة بالإمامة، فقال أ لست بربكم و محمد نبیكم و علی إمامكم و الأئمة الهادون أئمتكم فقالوا بلى شهدنا فقال الله تعالى أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ  أی لئلا تقولوا یوم القیامة إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ  فأول ما أخذ الله عز و جل المیثاق على الأنبیاء له بالربوبیة و هو قوله » وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ« فذكر جملة الأنبیاء ثم أبرز أفضلهم بالأسامی فقال و منك یا محمد، فقدم رسول الله ص لأنه أفضلهم و من نوح و إبراهیم و موسى و عیسى ابن مریم، فهؤلاء الخمسة أفضل الأنبیاء و رسول الله ص أفضلهم، ثم أخذ بعد ذلك میثاق رسول الله ص على الأنبیاء بالإیمان به و على أن ینصروا أمیر المؤمنین ع فقال » وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ« یعنی رسول الله ص » لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ« یعنی أمیر المؤمنین ع و أخبروا أممكم بخبره و خبر ولیه من الأئمة (ع) امام صادق(ع) نیز فرمودند میثاقی كه از اولیاء خدا گرفته شد ربوبیت خدا بود و نبوت رسول و امامت امیرالمؤمنین و ائمه. پس خداوند فرمود آیا پروردگار شما نیستم و محمد نبی شما نیست و علی و امامان هدایت كننده، ائمه شما نیستند؟ گفتند بلی ما این موضوع را شهادت می دهیم. خداوند فرمود روز قیامت این را بگوئید یعنی در قیامت نگوئید كه از این موضوع غافل بودیم.

 

ب ) آیه 81 آل عمران : خداوند پس از میثاق در مورد خود، از انبیاء نسبت به رسول الله (ص) میثاق گرفت كه به او ایمان داشته باشند و میثاق گرفت كه امیرالمؤمنین را نصرت كنند و فرمود وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ« یعنی رسول الله ص » (منظور از رسولی كه تصدیق كننده آنچیزی است كه با انبیاء است) رسول الله است لَتُؤْمِنُنَّ (حتماً ایمان می‏آورید)یعنی به رسول خدا و لَتَنْصُرُنَّهُ (حتماً نصرت خواهید كرد) یعنی امیرالمؤمنین را و امتهایتان را به خبر او و خبر ولیان از ائمه آگاه سازید. / تفسیرقمی ج1  ص246

 

***

 

4 - التاسع من ولدك یا حسین هو القائم بالحق ، المظهر للدین ، والباسط للعدل ، قال الحسین : فقلت له : یا أمیر المؤمنین . وإن ذلك لكائن ؟ فقال علیه السلام : إی والذی بعث محمدا صلى الله علیه وآله بالنبوة ، واصطفاه على جمیع البریة ، ولكن بعد غیبة وحیرة ، فلا یثبت فیها على دینه إلا المخلصون المباشرون لروح الیقین الذین أخذ الله عز وجل میثاقهم بولایتنا ، وكتب فی قلوبهم الایمان وأیدهم بروح منه

  ترجمه:

حسین بن خالد ، از على بن موسى الرضا ، از پدرانش ، از علی علیه السلام روایت كرده كه فرمود : اى حسین ، نهمین فرزند تو قائم به حق و ظاهر كنندهء دین وگسترانندهء عدل مىباشد . امام حسین علیه السلام عرض كرد : اى امیر المؤمنین ، آیا این قطعى و حتمى است ؟ فرمود : آرى سوگند به كسى كه محمد صلى الله علیه وآله را براى نبوت مبعوث كرده واو را از میان تمامى آفریدگان برگزیده وانتخاب نموده است ، اما بعد از غیبت و سرگردانى ، كه در آن زمان جز اشخاص خالص و مخلص كه داراى روح یقین بوده و خداوند از ایشان بر ولایت ما پیمان گرفته و در دلهاى ایشان ایمان را استقرار ساخته و به روح الهى تأییدشان كرده است ، كسى ثابت قدم باقى نخواهد ماند .

    آدرس حدیث:

* : كمال الدین : ج 1 ص 304 ب 26 ح 16 - حدثنا أحمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی رضی الله عنه قال : حدثنا علی بن إبراهیم بن هاشم عن أبیه ، عن علی بن معبد ، عن الحسین بن خالد ، عن علی بن موسى الرضا ، عن أبیه موسى بن جعفر ، عن أبیه جعفر بن محمد ، عن أبیه محمد بن علی ، عن أبیه علی بن الحسین ، عن أبیه الحسین بن علی ، عن أبیه أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیهم السلام أنه قال : -

* : إعلام الورى : ص 400 ب 2 ف 2 - عن كمال الدین .

* : كشف الغمة : ج 3 ص 311 - عن إعلام الورى .

* : إثبات الهداة : ج 3 ص 464 ب 32 ف 5 ح 117 - عن كمال الدین بتفاوت یسیر ، وفی سنده ( علی بن سعید ، بدل علی بن معبد ) .

* : البحار : ج 51 ص 110 ب 2 ف 2 - عن كمال الدین بتفاوت یسیر .

* : نور الثقلین : ج 5 ص 271 ح 73 - عن كمال الدین بتفاوت یسیر .

* : بشارة الاسلام : ص 50 ب 2 - عن كمال الدین .

* : منتخب الأثر : ص 205 ف 2 ب 10 ح 5 - عن كمال الدین

 

***

 

 

5 الف ) وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّهِ إِذا عاهَدْتُمْ وَ لا تَنْقُضُوا اْلأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللّهَ عَلَیْکُمْ کَفیلاً إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ (91) النحل 

و هنگامی که با خدا عهد بستید، به عهد او وفا کنید! و سوگندها را بعد از محکم ساختن نشکنید، در حالی که خدا را کفیل و ضامن بر (سوگند) خود قرار داده‏اید، به یقین خداوند از آنچه انجام می‏دهید، آگاه است!

ب ) یا بَنی إِسْرائیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِیّایَ فَارْهَبُونِ (40) البقرة 

ای فرزندان اسرائیل! نعمتهایی را که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید! و به پیمانی که با من بسته‏اید وفا کنید، تا من نیز به پیمان شما وفا کنم.( و در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها) تنها از من بترسید!

ج ) وَ الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی اْلأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدّارِ (25) الرعد 

آنها که عهد الهی را پس از محکم کردن می‏شکنند، و پیوندهایی را که خدا دستور به برقراری آن داده قطع می‏کنند، و در روی زمین فساد می‏نمایند، لعنت برای آنهاست؛ و بدی (و مجازات) سرای آخرت!

د ) وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاّ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ حَتّی یَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُلاً (34) الإسراء 

و به مال یتیم، جز به بهترین راه نزدیک نشوید، تا به سر حد بلوغ رسد! و به عهد (خود) وفا کنید، که از عهد سؤال می‏شود!



[ ] | [ کلمات کلیدی ] : امام-امام زمان-امام عصر-امام مهدی-مهدویت-
ن : محمد روحانی
ت : چهارشنبه 25 مرداد 1391
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.
 
 

کد مداحی و آهنگ مذهبی